Villkor

PRISER OCH BETALNING
Varje vara anges med pris exklusive moms (företag) och inklusive moms (privatperson). I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

BETALNINGSVILLKOR
Vid beställning träffas avtal om köp först när vi bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av webbshopen utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i tex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.
Betalningsvillkor vid faktura: 30 dagar

LEVERANSVILLKOR

Normal leveranstid är 5-10 arbetsdagar från dag för beställning (inom Sverige) Kontakta oss för vidare prisbild och leveranstider, gällande leveranser till andra länder. Vid alla köp tillkommer frakt enligt faktura spec.
Det går också bra att hämta dina varor hos oss i butik, på Videllsgatan 6, Kristianstad

TVÄTTRÅD

Låt dina kläder hålla längre
Tryckta plagg bör alltid tvättas ut och in, i låg temperatur för att behålla kvaliteten i plaggen. Undvik torktumlare.

TRANSPORTANSVAR
Vid transport från leverantör till kund är leverantören ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten. Vid transport från kund till leverantör är kund ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten.
OM COOKIESPOLICYN
Denna policy beskriver vad en cookie är, hur och varför vi använder dem, samt hur du själv kan kontrollera användningen av cookies och välja dina inställningar. Din integritet är viktig för oss
Cookiepolicyn kan ändras när som helst och du hittar datum för när policyn senast uppdaterades längst ner på denna sida. Eventuella ändringar träder i kraft när en ny version publiceras på vår hemsida.
- Vad är en cookie?
En cookie är en liten datafil som skickas från en webbsida och sparas i webbläsaren på din dator, mobiltelefon eller annan enhet.
Cookies möjliggör många av funktionerna på vår webbplats och hjälper oss att förbättra din användarupplevelse. Vi använder termen "förstapartscookie" för cookies som lagts till av oss och "tredjepartscookie" för andra cookies som har tagits fram av tredjepartsleverantörer.
Det finns också pixeltaggar, webbuggar, webblagring och andra liknande filer och tekniker, som kan ha samma funktion som cookies. I denna policy använder vi termen "cookies" för cookies och all liknande teknik.

- Hur vi använder cookies
Vi har klassificerat cookies utifrån vad vi använder dem till. Några är nödvändiga för att vår webbplats ska kunna fungera, andra samlar information som hjälper oss att förstå hur du som besökare använder webbplatsen. Det finns dessutom cookies som bidrar till att ge användaren en personlig användarupplevelse och som hjälper oss att leverera riktade annonser.
Vi delar data som vi samlar in via förstapartscookies med tredjepartsleverantörer som behandlar data på uppdrag av If. Mer information om delning av denna typ av data kan du läsa om i vår hantering av personuppgifter. Information som samlas in via en tredjepartscookie omfattas av tredjepartleverantörens riktlinjer för behandling av personuppgifter. Informationen omfattas därmed inte av Ifs riktlinjer för behandling av personuppgifter. Nedan listar vi olika kategorier av cookies som vi använder på våra webbplatser. För varje kategori listar vi också de mest använda verktygen.
KATEGORIER AV COOKIES

1. Nödvändiga cookies
Vår webbplats behöver dessa cookies för att fungera på rätt sätt. De möjliggör grundläggande funktioner, såsom köp online, inloggade tjänster och chatt med kundservice. Dessa cookies sparar inga personuppgifter.
OneTrust (förstapartscookies)
OneTrust hjälper oss att komma ihåg besökarnas inställningar för cookies. Det hjälper oss också att bestämma när vi måste fråga besökare att ge eller uppdatera sina preferenser.
Puzzel (förstapartscookies)
Puzzel levererar en chattlösning på webbplatsen.
GIOSG (förstaparts- och tredjepartscookies)
GIOSG tillhandahåller en chattfunktion på våra webbplatser.
EPiServer (förstapartscookies)
EPiServer är det webbpubliceringssystem som vi använder för att utveckla våra webbplatser.
Crowdio (tredjepartscookies)
Crowdio erbjuder en chattfunktion för befintliga och potentiella företagskunder utanför våra kontorstimmar.
Google reCAPTCHA (tredjepartscookies)
Google reCAPTCHA skyddar våra tjänster från spam och annan skadlig trafik. Detta genom att upptäcka och förhindra att automatiserade mjukvaror, så som bottar, använder våra tjänster.


2. Cookies för bättre prestanda och användarupplevelse

Dessa cookies samlar anonym information som hjälper oss att förstå hur besökare använder våra webbplatser. De ger oss möjlighet att förbättra användarupplevelsen och att erbjuda mer relevant innehåll. De gör också att våra webbplatser kan minnas inställningar som påverkar webbsidans funktion eller utseende. Dessa cookies lagrar ingen information som kan användas för att direkt identifiera en person, men de kan användas för att identifiera en person indirekt tillsammans med annan information som vi har om dig. Detta görs på en sammanställd nivå.
Microsoft Application Insights (förstapartscookies)
Dessa cookies används för att samla in statistiska uppgifter om användningen av webbplatsen, laddningstider med mera. Uppgifterna är anonyma och kan inte kopplas till några identifierade personer.
Apica (förstapartscookies)
Apica är beroende av webbläsarens cookies för att jämföra användarinteraktioner i webbläsaren med resultatdata från sidor och bakomliggande system. Verktyget används främst för att övervaka webbplatsens prestanda.
Visual Website Optimizer (förstapartscookies)
Visual Website Optimizer är ett verktyg som används för A/B-testning, scrolldjup- och klickanalys med mera. När vi använder Visual Website Optimizer ser vi till att inga personuppgifter samlas in. Cookies som ställs in med det här verktyget används för att se till att samma användargränssnittvariant visas vid varje besök om en användare deltar i ett designexperiment.
Google Analytics (förstapartscookies)
Dessa cookies registrerar ett unikt id och samlar in statistisk om hur besökarna använder webbplatsen. De följer också användarna mellan enheter och marknadsföringskanaler, och samlar in data om användarens enheter. Google Analytics lagrar ingen information som kan direkt identifiera en person, men den kan användas för att identifiera en person indirekt tillsammans med annan information vi har om dig. Confirmit (tredjepartscookies)
Confirmit används för att skapa undersökningar som hjälper oss att samla in synpunkter från besökarnas upplevelser.
MyNewsdesk (förstapartscookies)
MyNewsdesk är en digital tjänst för publicering av pressmeddelanden, bilder och videor. Information som publiceras i MyNewsdesk visas på vår hemsida.
Sleeknote (Piwik Analytics) (tredjepartscookies)
Piwik-statistiken används tillsammans med Sleeknote-tjänsten. Sleeknote används för att ge användaren ett enkelt sätt att komma i kontakt med oss.
Trustpilot (förstaparts- och tredjepartscookies)
Trustpilot är en tjänst för att samla in och visa kundrecensioner.
Hubspot (förstapartscookies)
Hubspot är ett verktyg som kan användas bland annat för att skapa formulär.
Salesforce Marketing Cloud (förstapartscookies)
Salesforce Marketing Cloud samlar in data för att skapa en bättre användarupplevelse inom if.se/våra sajter och erbjuda relevant kommunikation och innehåll.
3. Annonscookies och riktade cookies
Dessa cookies används i plattformar för annonsering och riktad marknadsföring. De används för att förstå besökares intressen för att erbjuda en mer relevant och personlig anpassad upplevelse. Detta innebär att du kan se annonser på webbplatser som tillhör tredjepart baserat på ditt beteende och vad du visar intresse för på vår webbplats. Dessa cookies innehåller inga direkta personuppgifter, men de kan identifiera din webbläsare och enhet. Om du inte godkänner dessa cookies kommer du att se annonser som är mindre relevanta för dig.
Hubspot (tredjepartscookies)
Hubspot är ett lead-genererings verktyg som kan användas för att spåra användarbeteenden för att skapa personlig marknadsföring och inriktning.
Adform (tredjepartscookies)
Adform är en annonseringsplattform som samlar information om effekterna av annonseringen och vilka sidor en besökare interagerar med på en webbplats i relation till vilka annonser som besökaren har sett. Adform används också för att identifiera en besökares intresse för en produkt för att kunna visa mer relevanta annonser för specifika målgrupper. Bing (tredjepartscookies)
Bing är en sökmotor som tillhandahålls av Microsoft. Bing använder en typ av cookie som innehåller ett unikt ID för att kunna följa användare via flera olika Microsoft-domäner.
DoubleClick / Google Ads (tredjepartscookies)
DoubleClick är en Googleplattform för digital annonsering. DoubleClick samlar data för att mäta effekten av digital annonsering och kan också användas för att skapa målgrupper baserat på tidigare besök på webbplatsen.
Facebook (tredjepartscookies)
En social media-plattform som använder cookies för att mäta effekten av reklam och identifiera användargrupper för riktade annonser.
LinkedIn (tredjepartscookies)
En social nätverkstjänst som använder cookies för att mäta annonseringseffektivitet och skapa målgrupper för annonsering.
Youtube (tredjepartscookies)
En videodelningstjänst som använder cookies för att mäta annonseringseffektivitet och skapa målgrupper för annonsering.
Salesforce Marketing Cloud (förstapartscookies)
Salesforce Marketing Cloud samlar in data för att skapa en bättre användarupplevelse inom if.se/våra sajter och erbjuda relevant kommunikation och innehåll.

4. Avancerad analys och målgrupper
Inom denna kategori använder vi nätbaserade identifierare för att förbättra den användarstatistik vi och våra partners redan har, för att få en bättre förståelse av användarresan. Denna information används för avancerad analys och målrelaterad marknadsföring.
Din data säljs aldrig till tredje part, och datan används endast för att förbättra din användarupplevelse genom att tillhandahålla mer relevant innehåll eller för att förhindra irrelevant innehåll. Inom denna kategori av cookies använder vi inga verktyg än de som redan nämnts i de övriga kategorierna. För mer information om vad medgivande till avancerad analys och målrelaterad marknadsföring innebär, läs vår hantering av personuppgifter.
Enligt den svenska lagen om elektronisk kommunikation från 25 juli 2003 bör alla besökare informeras när en webbplats använder cookies och har också rätt att vägra att cookies lagras i sin webbläsare.
Om du helt vill ta bort att ha cookies lagrade i din webbläsare kan du ändra säkerhetsinställningarna i din webbläsare och välja att inte acceptera några cookies. De vanligaste webbläsarna är Chrome, Firefox, Internet Explorer och Edge.
Väljer du detta alternativ kommer inga cookies alls att lagras från vare sig vår eller någon annan webbplats. Du kommer dock att märka att vissa funktioner på vår och andras webbplatser inte fungerar korrekt. Därför rekommenderar vi inte att du använder anti-spårningsverktyg på vår webbplats eller att du helt stänger av lagring av cookies. Du kan också ändra dina webbläsarinställningar så att du får en varning varje gång en webbplats försöker ställa in en cookie. Du kan då bestämma för varje cookie om du vill acceptera det eller inte.
ÅNGERRÄTT
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, tillexempel en produkt med tryck eller brodyr, upphör ångerrätten att gälla.

DU HAR INTE ÅNGERRÄTT OM:
Produkten är förädlad med tryck eller brodyr enligt punkten ovan.
Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.

NÄR DU UTNYTTJAT DIN ÅNGERRÄTT:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

GARANTIER
Eventuella garantier står angivna vid respektive vara.
REKLAMATIONER
Har en annan än beställd produkt levererats till er eller är produkten skadad eller på annat sätt felaktig, skall ni genast framställa reklamation till Waypoint i Kristianstad AB varvid felet tydligt skall anges. Felaktig vara skall fraktfritt returneras i enlighet med av leverantören lämnade instruktioner. Med fraktfritt menas retur som är kostnadsfri för kunden. Retur får ske först sedan reklamation gjorts.

RETURER
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss.
Om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.
Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida ec.europa.eu/odr.

DRÖJSMÅL OCH SKADA
Vad gäller leverantörens ansvar för fel och/eller dröjsmål, skall reglerna i köplagen (1990:931) gälla med det undantaget att leverantören inte skall ansvara för någon indirekt skada samt att eventuell skadeståndsskyldighet för leverantören är begränsad till ett belopp om sammanlagt högst 5 000 kr gentemot varje kund.

LEVERANSER
Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.
Under rådande omständigheter kan våra leveranstider påverkas.

EJ UTHÄMTADE PAKET
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150 kr.

Waypoint i Kristianstad AB
Videllsgatan 6
291 54 Kristianstad
Info@waypoint.nu
044-282 060
Org.nr. 556573-3507


Uppdaterad senast Maj 2023